Mediassa on viime aikoina pyörinyt yllättävän voimakkaita ja
näkyviä kannanottoja, joissa yhdistyy sama ajatusmaailma: äärimmäinen
markkinaliberalismi ja absoluuttinen yksilönvapaus. Näitä ajatuksia ovat
esittäneet näkyvimpinä mm. pankkiiri Björn ”Nalle” Wahlroos, EK:n pääjohtaja
Matti Apunen, sekä Kokoomusnuorten entinen puheenjohtaja Wille Rydman. Lähes
kaikilla liturgia on hyvin samanlaista: valtio ei saisi rajoittaa millään tavalla
yksilönvapauksia ja ilman rajoitteita kaikki toimii luonnostaan paremmin.
Teoreettiset perusteet nostetaan Nozickin tulonjakofilosofian ja negatiivisen
vapauskäsityksen lisäksi useimmiten Itävaltalaisen koulukunnan taloustieteestä.
Aiemmin tässä blogissa olen viitannut samaan ajatusmaailman
termillä ”uusliberalismi”. Uusliberalismi on kuitenkin paljon miedompi ja
laajempi käsite, joka pitää sisällään monenlaisia markkinaorientaatioita. Siksi
puhunkin nyt ”libertarismista”, jolla tarkoitan äärimmäistä markkinaideologiaa,
jossa julkisvallalla ei ole juuri muuta sijaa kuin väkivaltamonopoli (poliisi
ja armeija) ja oikeuslaitos. Kaikki muu halutaan yksityisten ihmisten
vastuulle. Wahlrooseille ja Apusille sosiaalidemokraattinen
hyvinvointipolitiikka on se suurin saatana ja valtion puuttuminen ihmisten
toimintaan kaikkien ongelmien lähde. Ajattelutapa kulkee kutakuinkin näin:
”Ihmiset tietävät itse, mikä on heille parasta, eikä valtio tai viranomainen.
Täten ihmisten toimiin ei tulisi millään lailla puuttua.”
Voisin jossain määrin hyväksyäkin ajatuksen, että ihminen on
täysin vastuussa omista tietoisista teoistaan. Se, mikä tässä libertaarien
retoriikassa unohtuu, on kaksi asiaa: yksilön teot vaikuttavat myös muihin
ihmisiin, ja tieto eri mahdollisuuksista ja seurauksista on usein epäsymmetristä.
Jälkimmäinen tarkoittaa, että henkilökohtaisen edun perusteella tehdyt
päätökset aiheuttavat yhteiskunnalle systemaattista haittaa. Lisäksi libertaarit
ovat tehneet tietoisen valinnan kannattaa negatiivista vapauskäsitystä
positiivisen sijaan (= yksilönvapauden ulkoisten esteiden puute on tärkeämpää
kuin tasavertaiset edellytykset tavoitella onnea). Kuitenkin näiden mediassa
esiintyneiden henkilöiden retoriikka on hyvin vaihtoehdotonta: kaikki paha on
valtion vika ja kaikki olisi paremmin vapaassa kapitalismissa. Muuta
vaihtoehtoa ei osata nähdä tai sitä ei ainakaan haluta kertoa.
Tämän takia olen tullut lopputulokseen, että libertaristinen
retoriikka vastaa äärimmäisyydessään ja vaihtoehdottomuudessaan 70-luvun
kommunistista retoriikkaa. Eipä ihme, olihan Nallekin aikanaan 70-luvulla
kommarinuori. Kummallekin on yhteistä yhden ulottuvuuden tarjoaminen kaikkien
ongelmien ratkaisuksi. Siinä missä kommunismi halusi maksimoida valtion ja
syytti kaikista ongelmista kapitalismia, haluaa libertarismi maksimoida
kapitalismin ja syyttää kaikista ongelmista valtiota. Viisaimmat näkevät tässä
kehän.
Libertarismia perustellaan usein Itävaltalaisella
taloustieteen koulukunnalla. Vaikka arvostankin Itävaltalaisen taloustieteen
kontribuutiota tieteen kehitykselle, en voi olla huomioimatta yhtäläisyyttä
Itävaltalaisen taloustieteen argumentaatiossa ja marxilaisessa
yhteiskuntatieteessä. Kummatkin ovat näennäisesti erillään aatteellisesta
vastineestaan ja kummatkin tarjoavat hyvin samankaltaisia selityksiä maailmasta.
Kummassakin on havaittavissa argumentaatiomalli: ”Kaikki kukat ovat oikeasti
valkoisia, ne vain heijastavat valheellisia värimaailmoja”. Väitettä ei voi vahvistaa
eikä kumota minkäänlaisissa olosuhteissa. Itävaltalainen taloustiede kieltäytyy
käyttämästä empiirisiä menetelmiä perustellen, että yhteiskunta on liian
monimutkainen havainnoivien menetelmien luotettavuudelle. Valitettavasti ilman
empiriaa Itävaltalaisella taloustieteellä ei ole minkäänlaista reaalista
yhteyttä todellisuuteen paitsi tutkijoiden omat a priori oletukset. Mikään ei
kuitenkaan kerro siitä, pitävätkö nämä oletukset paikkaansa. Tämähän sopii
ehdottomuutta korostaville libertaareille, sillä näin heidän ei koskaan
tarvitse vahvistaa väitteidensä todenperäisyyttä.
Libertarismi on ehdottomuuden aate ja tältä osin historia
näyttää toistavan itseään. Yksi kerrallaan erilaiset ehdottomuutta korostavat
aatteet nousevat pinnalle, epäonnistuvat ja hajoavat. Yksikään kehittynyt
sivilisaatio ihmiskunnan historiassa ei ole pärjännyt pelkän ”spontaanin
järjestyksen” varassa. Ihmiset ja markkinat ovat siihen liian epätäydellisiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti