Kerronnallisessa fiktiossa on parin vuosikymmenen ajan
käsitelty varsin kattavasti ajatusta omaan ajatteluun kykenevän keinoälyn
luomisesta. Tätä tulevaisuudenutopiaa käsitelleistä teoksista vaikuttavimpia
ovat olleet mm. teknologiademo Kara, elokuvat The Bicentennial
Man, A.I. Artificial Intelligence ja The Matrix -trilogia muutamia
mainitakseni. Oikeastaan aihetta on käsitelty jo 1900-luvun alussa venäläisessä
kirjallisuudessa sekä mm. tŝekkiläisessä näytelmässä R.U.R. Vaikka aihe ei liene
ajankohtainen vielä vuosikymmeniin (uskoakseni ei vielä omana elinaikanani) en
näe mitään syytä sille, miksi keinotekoinen älykkyys ei tulisi ennen pitkään
kehittymään ihmisen tasolle, ja kenties siitä ohikin.
Realistisesti ajatellen, mitä vaikutuksia keinoälyn
luomisella olisi ihmisyhteiskunnalle ja maailmantaloudelle? Tämän kirjoituksen
tarkoitus on pohtia taloustieteen valossa niitä mahdollisia
tulevaisuusskenaarioita, joita keinoälyn tuoma mullistus ihmiskuntaan
aiheuttaisi. Kuvitellaan, että ihmiskunta on kyennyt kehittämään koneen, joka
kykenee vähintään yhtä suureen älylliseen kapasiteettiin kuin ihminen, sekä on
fyysisesti tehokkaampi, eli tarvitsee vähemmän raaka-aineita tehtyä työtä kohti
kuin ihminen. Kuvitellaan, että älykäs kone voisi kokonaan korvata ihmisen
työntekijänä. Mitä seurauksia tästä olisi ihmisille ja yhteiskunnalle?
Lähdetään aivan aluksi liikkeelle taloustieteen
suhtautumisesta teknologiseen kehitykseen. Teknologinen kehitys nähdään
taloustieteessä yleisesti keinona tehostaa ihmisen tekemää työtä, joko itse
tuotannon osalta tai sitten parempien lopputuotteiden tai -palveluiden osalta. Kehityksestä
käytetäänkin usein mittaa tuotanto per efektiivinen työntekijä. Työntekijä siis
nähdään tavallaan koneen käyttäjänä. Teknologisen kehitys ei itsessään katsota aiheuttavan
työttömyyttä, jos talous kasvaa samaa tahtia teknologisen kehityksen kanssa
(korvaa menetetyt työpaikat). Mutta entäs jos konetta käyttääkin toinen kone?
Mikä sija silloin jää ihmistyöntekijälle? Miten käy työllisyyden?
Seuraava keskeinen teoria on niukkuuden periaate.
Taloustiede lähtee ajatuksesta, jossa kuluttajien tarpeet ovat rajattomat,
mutta resurssit rajalliset. Toisin kuin monet usein kuvittelevat, arvo ei
muodostu markkinoilla hyödyllisyyden, vaan niukkuuden perusteella. Ne
hyödykkeet ovat aina arvokkaimpia, joista on suurin pula. Se, miten niukkuus
liittyy keinoälyn kehitykseen, on, ettei luovasta älykkäästä työstä vallitsisi
enää niukkuutta. Tällöin työntekijä menettää niukkuuden suoman arvon omasta
työstään. Jo teollistumisen yhteydessä olemme nähneet tämän tapahtuvan monille
yksinkertaisille fyysisille työtehtäville. Entäs, jos sama kehitys tapahtuu
kaikille ihmisen työtehtäville?
Kolmas aiheeseen liittyvä teoria on suhteellisen edun
periaate. Sinällään lohdullinen teoria kertoo, että jokaisen henkilön ja
jokaisen alueen kannattaa tuottaa jotain (siis tehdä työtä), vaikka joku toinen
tekisikin saman työn tehokkaammin. Pointtina on, että jokaisen kannattaa
keskittyä siihen, missä hänellä on suhteellinen
etu: eli omiin vahvuusalueihinsa. Ei ole väliä, vaikka joku muu olisi kaikessa
parempi, sillä hänenkin kannattaa keskittyä omaan suhteelliseen
vahvuusalueeseensa. Teoria pätee jopa silloin,
jos vahvuusalueet ovat kummallakin samat (silloin katsotaan, kumman
suhteellinen etu on voimakkaampi, ja toinen keskittyy heikompaan
osaamisalueeseensa). Tilanne tasoitetaan lopulta kaupankäynnillä.
Eli ihmisten kannattaisi tällä logiikalla silti tehdä töitä,
myös tasavertaisina ja itsenäisinä (oletus) toimivien keinoälyrobottien kauppakumppaneina.
Toinen kysymys on kuitenkin se, mikäli olisi ihmisen palkka tällaisessa
järjestelmässä. Markkinatalouden valitessa yritys valitsee aina sen
tuotannontekijän, jolla kustannus-tuotto-suhde on paras (niukkuus). Nyt, mikäli
nämä älykoneet pystyisivät tekemään ihmisen työn mitättömällä kustannuksella
(energian hinta), täytyisi työllään elävien ihmisten tehdä työtä varsin
mitättömällä palkalla. Talousteoria ei ota huomioon sitä, että ihmisillä on
myös kiinteitä kustannuksia – jokaisen täytyy myös syödä ja juoda. Voi olla,
että vapailla markkinoilla omistamattomat ihmiset eivät pystyisi kilpailemaan
älykkäitä koneita vastaan edes hengissäpitimikseensä. Tästä nousevatkin
keinoälytulevaisuuden suurimmat teemat: omistus ja valta.
Olettaen, että koneen älyllinen kapasiteetti kykenee
kaikkeen samaan mihin ihminenkin, niin menettää ihmistyö arvonsa
keinoälytaloudessa. Tästä pääsemme kuitenkin vielä laajempiin kysymyksiin.
Millainen olisi se yhteiskunta, jossa kone voisi lähes kokonaan korvata
ihmistyön? Ensimmäinen kysymys on toki se, mikä olisi ihmisten ja älykkäiden
koneiden valtasuhde? Olisiko koneilla rajattomat tarpeet kuten ihmisillä
ajatellaan olevan?
Kuten edellä totesin, vapaassa kilpailussa ihmistyö menettää
arvonsa koneita vastaan. Mikäli kuitenkin vapaan tahdon omaavilla ja vapailla koneilla
olisi tarpeita, voisivat he hinnoitella työnsä korkeammaksi, jolloin myös
ihmistyölle olisi sijaa. Tämä johtaisi kuitenkin selkeään hierarkkiseen
valta-asemaan yhteiskunnassa, jossa koneet ohittaisivat ihmiset. Ilman
yhteiskunnan puuttumista asiaan, tulisi omistamattomista ihmisistä yhteiskunnan
alinta kastia, mutta heille silti riittäisi töitä ja jonkinlainen elintaso
älykoneiden palkkavaatimusten kasvaessa. Olisimme kuitenkin toisarvoisia
älykoneisiin nähden. Tämä on yksi mahdollinen skenaario.
Mikäli koneilla ei olisi tarpeita, lienee luonnollista ajatella
niiden palvelevan ihmisiä. Tämä lienee toinen uskottava skenaario. Jos tilanne
olisi tämä, niin silloin voitaisiin sanoa koko markkinatalouden periaatteiden
menevän päälaelleen. Ihmistyön arvo olisi mitätön ja käytännössä ainoastaan
omistuksella olisi merkitystä. Vapaassa laissez-faire-taloudessa omistus olisi
ainut tie elintason kartuttamiseen. Tällöin vaihtoehtoina ovat joko tuntemamme
kapitalistisen yhteiskuntajärjestyksen romahdus tai äärimmäinen dystopia, jossa
pieni määrä suuromistajia hallitsee konearmeijoineen tuotantoa ja luultavasti
koko yhteiskuntaa. Omistamattomat ihmiset eläisivät äärimmäisessä köyhyydessä.
Yllättäen Marxin teoriat saisivatkin aivan uutta lisäarvoa.
Ainakaan itse en pidä tällaista tulevaisuutta kovin
toivottavana. Työn arvon romahdus johtaisi väistämättä paineeseen antaa
elintasoerojen kasvaa ja vallan ja omaisuuden kasaantua yhä harvempien käsiin.
Se ei ole koskaan toivottava kehitys. Mahdollinen ratkaisu olisi jonkinlainen
sosialistinen järjestelmä, jossa kukaan (ihminen) ei tekisi työtä. Ihmiset
käyttäisivät aikansa viihteeseen ja kansalaisaktivismiin. Tällainen tulevaisuus
voisi olla valoisa, mutta pelkään sen voivan johtaa voimakkaaseen
passivoitumiseen ja elämänhalun puutteeseen. Osaisivatko ihmiset jättää kaiken
työn koneille? Ehkä ihmiset tekisivät vapaaehtoistyötä? Zeitgeist-liike
pyrkiikin juuri tällaiseen yhteiskuntaan, tosin hiukan etuajassa. Ehkä
heidänkin aikansa vielä koittaa.
Kolmas skenaario on se, että koneilla on tarpeita ja vapaa
tahto, mutta ne ovat alisteisia heidät omistaville ihmisille: siis orjia.
Lopputulos olisi poliittisesti kimurantti, sillä se voisi oikeastaan johtaa
mihin tahansa edellisistä skenaarioista. Jos julkisvalta ei tee mitään, seurauksena
on omistavan luokan harvainvalta ja dystopia. Jos älykoneiden tuotos
sosialisoidaan, voi lopputuloksena olla parhaimmillaan punavihreä utopia tai
sitten passivoituminen ja elämän merkityksen katoaminen. Kolmas vaihtoehto on
se, että koneorjat vapautetaan vapaiksi kansalaisiksi, jolloin oltaisiin
ensimmäisessä skenaariossa ja entisistä orjista tulisi luultavasti ennen pitkää
uusia herroja.
Voi kenties olla parempi, ettei täydellisen keinoälyn
kehittämistä koskaan sallittaisi. Vaikka jokupa sen kuitenkin tekisi, vaikka
salaa. Ongelma on kuitenkin siinä, miten määritellä täydellinen keinoäly. On
luultavaa, että hieman lyhyemmällä aikavälillä mikään edellisistä skenaarioista
ei toteudu sellaisenaan, vaan kehityksessä voi olla piirteitä kaikista. Ei
mikään prosessi tapahdu kerralla, vaan pienin askelin. Eräät taloustieteilijät uskovatkin, että olemme hiljalleen siirtymässä aikaan ilman työtä. Emme välttämättä absoluuttisesti, mutta voi
olla, että jossain kehitysvaiheessa kaikkien työssäkäynti ei ole enää järkevää. Kysyntää olisi vain erityisen lahjakkaille työntekijöille.
Tällöin on myös vakavasti mietittävä sosiaalipolitiikan uutta merkitystä ja
rakennetta, sekä laajemminkin yhteiskunnan työnjakoa.
Mitä mullistuksia ikinä tapahtuukin, olen onnellinen, että ne
tuskin tapahtuvat omana elinaikanani.
PS. Ihmisillä on tapana liioitella teknologian vaikutuksia
lyhyellä aikavälillä, mutta vähätellä pitkällä aikavälillä. Teknologianörteille
Internet on jo wanha juttu, mutta todellisuudessa pesukonekin alkaa vasta
hiljalleen olla saavuttanut suurimman osan vaikutuksestaan yhteiskunnan
kehitykseen. Ja se vaikutus on muuten ollut suurempi kuin Internetin tähän
mennessä, sillä pesukone on mahdollistanut naisten laajamittaisen
työssäkäynnin. Epäilemättä Internet tulee vaikuttamaan vielä merkittävästi
elämäämme, sillä sille keksitään jatkuvasti uusia käyttötarkoituksia. Täten
epäilen, että keinoälyrobottien laajamittainen mobilisointi yhteiskuntaan
kestää vähintäänkin yhtä kauan, eli yli puoli vuosikymmentä. Siksi uskon, että
yllä maalailemani skenaariot voivat olla arkipäivää aikaisintaan vuonna 2100,
luultavasti vasta 2150 tai 2200.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti