tiistai 7. elokuuta 2012

Työmatkojen kilometrikorvausten leikkaaminen on oikea suunta


Valtionvarainministeriö kaavailee kilometrikorvausten verovähennysten puolittamista yli 15000 km vuodessa menevältä osalta. Tämä tarkoittaisi pudotusta 45 sentistä 25 senttiin per kilometri. Kuinkas yllättävää lähes kaikki etujärjestöt työntekijöistä työnantajiin vastustavat ehdotettua leikkausta. Vastustus on sikäli ymmärrettävää, kun käydään omalle kukkarolle, mutta yhteiskunnan yleisedun kannalta pudotus on ehdottomasti suositeltava.

Työmatkojen kilometrikorvausten verovähennystä perustellaan työmatkasta koituvien ylimääräisten kulujen korvaamisella. Talouselämä-lehden mukaan korvaus on kuitenkin autonkäytön nykykustannukset huomioon ottaen ylimitoitettu jopa henkilökohtaisella tasolla: keskimäärin kulut jäävät vakuutukset mukaan lukien alle 20 senttiin per kilometri. Työmatkoilla tehdään siis selvää voittoa, mikä on pois vähemmän matkustavien verorahoista.

Toinen hyvä syy verovähennysten leikkuulle on autonkäytön ulkoisvaikutukset. Olen tuonut aiemminkin esille autonkäyttöön liittyviä moninaisia yhteiskunnallisia kustannuksia, eikä suinkaan vähäisin niistä ole pakokaasupäästöjen vaikutus ilmastoon. Muita kustannuksia ovat mm. teitten ja parkkipaikkojen ylläpito, ruuhkautuminen ja melu. Työmatkojen verovähennys heikentää kannusteita etsiä tehokkaita ratkaisuja logistiikkaan ja työpaikan sijaintiin. Se on eturyhmien aikaansaama privileegio, jolla ei ole laajempaa taloudellista tai sosiaalista perustetta.

SAK, Metalliliitto, Suomen yrittäjät ja Veronmaksajien keskusliitto voisivat miettiä vähän enemmän myös autottomia ja lyhyitä matkoja kulkevia jäseniään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti