Ay-liike tulisi miehittää kokoomuslaisilla ja Elinkeinoelämän
keskusliitto EK demareilla. Ehkä näin saataisiin yhteistyötä aikaiseksi
ja olennaisia ratkaisuja tehtyä.
Suomen työmarkkinapolitiikka junnaa paikallaan: sekä
työnantajia edustava EK että palkansaajien ammattiyhdistysliike ovat linnoittautuneet
pitkälti ideologisiin poteroihinsa, joista ei kompromisseja tehdä. Ei ainakaan
ilman sivullisia uhreja. Valitettavasti kuitenkin Suomessa
työmarkkinajärjestöillä on suuri valta merkittäviin työpoliittisiin kysymyksiin
kuten eläkejärjestelmään, raamisopimuksiin ja palkkatasoon. Kaikki tietävät,
että meillä on tulevaisuuden isoja kysymyksiä ratkaistavana. Miten työllisyyttä
saadaan kohotettua? Miten ratkaistaan eläkejärjestelmän kestävyysvaje? Näitä
kysymyksiä on liki mahdoton ratkaista nykyisessä järjestelmässä, elleivät
työmarkkinajärjestöt suostu yhteistyöhön.
Vielä vuosi sitten sanoin, että joustamattomampi osapuoli on
Eteläranta (EK). Työnantajaliitto torppasi eläkevakuutusmaksujen noston, mikä on
kuitenkin kaikissa eri skenaarioissa välttämätön toimenpide. Mitä myöhemmin
maksuja nostetaan, sitä rajumpi on kertakorotus. Viimeisimmän vuoden aikana joustamattomin
osapuoli on valitettavasti ollut ay-liike, erityisesti SAK. Viime viikolla SAK
ilmoitti, ettei se ole valmis neuvottelemaan eläkeiän nostosta. Jollei
eläkeikää nosteta, joudutaan kuitenkin väestön vanhetessa eläkkeitä leikkaamaan
rankalla kädellä tai nuorempien ikäluokkien työeläkemaksua korottamaan
kohtuuttoman paljon. Niin paljon, että puheet ansiotuloveron muutoksista
muuttuvat nappikaupaksi. Puhumattakaan valtion kustannuspaineesta kustantaa
eläköityneiden terveydenhuolto.
Hankalin kysymys on kuitenkin ollut kysymys palkkamaltista.
Sekä asiantuntijat että työnantajat (luonnollisesti) ovat vaatineet joko hyvin
maltillisia palkankorotuksia tai nollalinjaa. Työntekijäpuoli ei ole kuitenkaan
osoittanut minkäänlaista vastakaikua. Ay-liike tuntuu tällä hetkellä
ajattelevan, että ostovoimasta ei voida luopua, oli tilanne mikä hyvänsä.
Taloustieteessä on työmarkkinoista ja kollektiivisista
palkkaneuvotteluista erilaisia malleja. Yksioikoisimmissa malleissa
kollektiiviset neuvottelut nähdään työssäkäyvien palkkojen korottamisena
markkinaehtoisen palkkatason yläpuolelle työllisyyden kustannuksella, jolloin
yrityksen sopeutuvat kustannuksiin irtisanomalla työntekijöitä. Tämä on
mielestäni liian yksioikoinen malli, joka olettaa liikaa markkinoiden
tehokkuudelta. Kuitenkin ay-liikkeen kannalta positiivisemmat mallit, kuten
tehokkaan neuvottelun malli (Efficient Bargaining Model), olettavat että
neuvotteluosapuolet toimivat vastuullisesti ja kantavat huolta myös
työllisyydestä. Tämä tarkoittaa sitä, että heikkona taloudellisena aikana,
jolloin yritysten voitot eivät kasva, ollaan myös valmiita luopumaan
palkankorotuksista. Oikeastaan tehokkaan neuvottelun mallin mukaan ay-liikkeen
pitäisi suorastaan vaatia maltillista palkkalinjaa, jottei työttömyys kasvaisi.
Pohjoismaisen kolmikantaisen työmarkkinapolitiikan toimivuus
nojaa siihen, että osapuolet pystyvät tarvittaessa luopumaan omista eduistaan
ja tekemään vastuullisia päätöksiä. Mikäli näin ei ole, niin silloin
työmarkkinamallimme ei toimi. Siinä tapauksessa lienee asiallista harkita
toisenlaista työmarkkinamallia, jossa keskusjärjestöjen rooli on pienempi. Se
olisi sääli, sillä hajautetumpi malli johtaa helposti sekä epätasa-arvoon että
tehottomuuteen. Keskitetty malli voi kuitenkin toimia vain, mikäli toimijat
ovat vastuullisia ja kykenevät kompromisseihin.
Palaan jälleen alussa esittämääni ajatukseen, että ay-liikkeen päätöksentekijät olisivat kokoomuslaisia ja EK:n pamput demareita (sen sijaan että tilanne on juuri päin vastoin). Olisiko työmarkkinajärjestöillä silloin paremmin kykyä ajatella pitkän aikavälin yhteistä etua omien lyhyen aikavälin intressien sijaan?
Palaan jälleen alussa esittämääni ajatukseen, että ay-liikkeen päätöksentekijät olisivat kokoomuslaisia ja EK:n pamput demareita (sen sijaan että tilanne on juuri päin vastoin). Olisiko työmarkkinajärjestöillä silloin paremmin kykyä ajatella pitkän aikavälin yhteistä etua omien lyhyen aikavälin intressien sijaan?
P.S. Toisin kuin jotkut tuntuvat ajattelevan, kotimaisen
kysynnän elvytys taantuman aikana on valtiovallan tehtävä, ei
palkkaneuvotteluiden.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti